RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BERPUSATKAN GURU (SYARAHAN)
Sekolah:
Menengah Kebangsaan Puteri
Subjek: Lukisan Kejuruteraan
Tarikh:
20 Februari2013
Tingkatan: 4 Cemerlang
Masa :
40 minit
Kehadirian: 30 Orang Pelajar
Topik: 5. Lukisan Terbantu Komputer
Hasil Pembelajaran:
·
Mengenal
pasti kelengkapan sistem CAD.
·
Membandingkan
pengguna CAD dengan kaedah konvensional.
·
Mengenali
perisian AutoCAD dengan fungsinya secara teori.
Objektif Pembelajaran:
Diakhir pengajaran, para pelajar:
·
Dapat
menyatakan definisi Peranti Masukan, Peranti Keluaran dan Unit Pemprosesan
Pusat.
·
Dapat
menyatakan berbezaan antara kelebihan dan keburukan
sistem CAD.
Pengetahuan Sedia Ada:
a.
Pelajar
telah memahami maksud lukisan terbantu komputer.
Alat Bantu Mengajar
a. Projektor
Langkah
Pembelajaran
Langkah
|
Kandungan
|
Aktiviti Pembelajaran Guru |
Aktiviti Pembelajaran Pelajar |
Bahan / Nota
|
Set Induksi
5 minutes
(9:00 – 9:05)
|
· Refleksi pengajaran yang lepas
· Menarik perhatian pelajar terhadap
isi pembelajaran
|
· Guru menanyakan
pelajar akan
pengajaran
yang lepas.
· Guru menayangkan
video perisian terbaru AutoCAD.
|
· Pelajar memberi respon pada
pertanyaan guru.
· Pelajar melihat video yang ditayangkan oleh guru. |
Strategi:
· Soal-jawab
Nilai:
· Memberi idea
· Perhatian.
BBM:
· Klip video
|
Langkah 1
15 minit
(9:05 – 9:20)
|
· Pembelajaran perkakasan komputer
|
· Guru menerangkan peranti masukan:
§ Papan kekunci
§ Tetikus
§ Pengimbas
§ Audio/
Video
· Guru menerangkan peranti keluaran:
§ Pencetak
§ Pemplot
§ Monitor
· Guru menerangkan Unit Pemprosesan
Pusat:
|
· Pelajar menumpukan sepenuh
perhatian dan membuat cacatan.
|
Strategi:
· Penerangan
Nilai:
· Memberi perhatian
BBM:
· Persembahan slaid
· Buku teks
|
Langkah 2
15 minit
(9:20 – 9:35)
|
· . Pembelajaran mengenai sistem
Autocad
|
· Guru menerangkan kelengkapan sistem
AutoCAD serta kelebihan dan keburukan AutoCAD
· Guru menerangkan kepada pelajar
kaedah-kaedah penggunaan perisian Autocad.
· Guru memberi latihan untuk
pengukuhan.
|
· Pelajar memberi tumpuan akan
penerangan yang diberikan oleh guru serta mencatat isi-isi penting.
|
Strategi:
· Penerangan
Nilai:
· Memberi perhatian
BBM:
· Persembahan slaid
· Buku teks
|
Penutup
5 minit
(9:35 – 9:40)
|
· Rumusan
|
· Guru membuat refleksi dan
kesimpulan tentang perkara yang diajar.
|
· Pelajar mendengar refleksi dan kesimpulan
yang diucapkan oleh guru.
|
Strategi:
· Kesimpulan
Nilai:
· Memberi perhatian
BBM:
Tiada
|
Refleksi : …………………...............................................................................................................
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BERPUSATKAN GURU (MASTERI)
Sekolah:
Menengah Kebangsaan Puteri
Subjek:
Lukisan Kejuruteraan
Tarikh:
23 April 2013
Tingkatan: 4 Cemerlang
Masa :
40 minit
Kehadirian: 30 Orang Pelajar
Topik: 5. Lukisan Terbantu Komputer
Hasil Pembelajaran:
·
Membina
unjuran ortografik sudut pertama dan ketiga bagi bongkah geometri.
Objektif Pembelajaran:
Diakhir pengajaran, para pelajar:
·
Dapat
melukis unjuran ortografik sudut pertama dan ketiga bagi bongkah geometri.
Pengetahuan Sedia Ada:
a.
Pelajar
telah memahami konsep dan simbol satah unjuran sudut pertama dan ketiga.
b.
Pelajar
telah mengetahui prinsip sukuan unjuran sudut pertama dan unjuran ketiga.
Alat Bantu Mengajar
a.
Projektor.
Langkah
Pembelajaran
Langkah
|
Kandungan
|
Aktiviti Pembelajaran Guru |
Aktiviti Pembelajaran Pelajar |
Strategi/Bahan bantu mengajar(BBM)/Nilai/
Nota
|
Set Induksi
5 minutes
(9:00 – 9:05)
|
· Refleksi pengajaran yang lepas
· Menarik perhatian pelajar terhadap
isi pembelajaran
|
· Guru menanyakan
pelajar akan
pengajaran
yang lepas.
· Guru menayangkan
video aplikasi lukisan ortografik
dalam bidang kejuteraan.
|
· Pelajar memberi respon pada pertanyaan guru.
· Pelajar melihat video yang ditayangkan oleh guru.
|
Strategi:
· Soal-jawab
Nilai:
· Memberi idea
· Perhatian.
BBM:
· Klip video
|
Langkah 1
15 minit
(9:05 – 9:20)
|
· Pendekatan pembinaan unjuran
ortografik sudut pertama.
|
· Guru membahagikan pelajar kepada 6
kumpulan. Setiap kumpulan 5 orang.
· Guru memberi helaian nota unjuran
ortografik sudut pertama kepada setiap pelajar.
· Setiap kumpulan diedarkan soalan
unjuran ortografik sudut pertama.
· Guru membincangkan jawapan.
|
· Pelajar bergerak mengikut kumpulan
masing-masing.
· Pelajar menyelesaikan soalan yang diberikan
secara berkumpulan.
· Pelajar menerangkan jawapan yang
diperoleh langkah demi langkah.
· Pelajar yang tidak mencapai tahap
masteri yang diminta akan mengulangi aktiviti dengan soalan yang lain pula.
|
Strategi:
· Sumbang saran
· Perbincangan
Nilai:
· Memberi idea
· Bekerjasama
BBM:
· Lembaran (nota 1)
· Lembaran kerja (aktiviti 1)
|
Langkah 2
15 minit
(9:10 – 9:25)
|
· Pendekatan pembinaan unjuran
ortografik sudut ketiga.
|
· Guru memberi helaian nota unjuran
ortografik sudut ketiga kepada setiap pelajar.
· Setiap kumpulan diedarkan soalan
unjuran ortografik sudut ketiga.
· Guru membincangkan jawapan
|
· Pelajar menyelesaikan soalan yang
diberikan secara berkumpulan.
· Pelajar menerangkan jawapan yang
diperoleh langkah demi langkah.
· Pelajar yang tidak mencapai tahap
masteri yang diminta akan mengulangi aktiviti dengan soalan yang lain pula.
|
Strategi:
· Sumbang saran
· Perbincangan
Nilai:
· Memberi idea
· Bekerjasama
BBM:
· Lembaran (nota 2)
· Lembaran kerja (aktiviti 2)
|
Penutup
5 minit
(9:35 – 9:40)
|
· Rumusan
|
· Guru membuat refleksi dan
kesimpulan tentang unjuran ortografik sudut pertama dan ketiga.
|
· Pelajar mendengar refleksi dan
kesimpulan yang diucapkan oleh guru dan menanyakan soalan kepada guru.
|
Strategi:
· Soal-jawab
· Perbincangan
Nilai:
· Memberi perhatian
BBM:
Tiada
|
-
Refleksi : ……………………………………………………………………………………….
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BERPUSATKAN MURID
Sekolah:
Menengah Kebangsaan Puteri
Subjek:
Lukisan Kejuruteraan
Tarikh:
24 Mac 2013
Tingkatan: 4 Cemerlang
Masa :
40 minit
Kehadirian: 30 Orang Pelajar
Topik: 5. Lukisan Terbantu Komputer
Hasil Pembelajaran:
·
Membandingkan
pengguna CAD dengan kaedah konvensional.
·
Mengenali
perisian AutoCAD dengan fungsinya.
Objektif Pembelajaran:
Diakhir pengajaran, para pelajar:
·
Dapat
menyatakan ikon-ikon dalam toolbar piawai perisian
AutoCAD.
·
Dapat
mengendalikan pengurusan perisian AutoCAD.
Pengetahuan Sedia Ada:
a.
Pelajar
telah memahami maksud lukisan terbantu komputer.
b. Pelajar
telah mengetahui asas penggunaan AutoCAD secara teori.
Alat Bantu Mengajar
a. Projektor.
b. Komputer.
Langkah
Pembelajaran
Langkah
|
Kandungan
|
Aktiviti Pembelajaran
Guru
|
Aktiviti Pembelajaran
Pelajar
|
Bahan / Nota
|
Set Induksi
5 minutes
(9:00 – 9:05)
|
· Refleksi pengajaran yang lepas
· Menarik perhatian pelajar terhadap
isi pembelajaran
|
· Guru menanyakan
pelajar akan
pengajaran
yang lepas.
· Guru menayangkan
video perisian terbaru AutoCAD.
|
· Pelajar memberi respon pada
pertanyaan guru.
· Pelajar melihat video yang ditayangkan oleh guru.
|
Strategi:
· Soal-jawab
Nilai:
· Memberi idea
· Perhatian.
BBM:
Klip video
|
Langkah 1
5 minit
(9:05 – 9:10)
|
· Pembahagian kumpulan dan
mengagihkan tugasan
|
· Guru membahagikan pelajar kepada 6
kumpulan. Setiap kumpulan 5 orang.
· Guru mengagihkan tugasan kepada
pelajar.
|
· Pelajar bergerak mengikut kumpulan masing-masing.
|
Strategi:
· Pembahagian kumpulan
Nilai:
· Bekerjasama
BBM:
· Lembaran kerja
|
Langkah 2
15 minit
(9:10 – 9:25)
|
· Mengaplikasikan lembaran kerja ke
dalam bentuk periasian AutoCAD.
|
· Guru sebagai fasilitator.
|
· Pelajar melakukan perbincangan
dalam kumpulan masing-masing.
· Dalam kumpulan, pelajar melakukan tugasan
yang diberikan.
|
Strategi:
· Sumbang saran
· Perbincangan
· Menganalisis
Nilai:
· Memberi idea
· Bekerjasama
BBM:
· Lembaran kerja
|
Langkah 3
10 minit
(9:25 – 9:35)
|
· Perbentangan daripada pelajar-pelajar
|
· Guru sebagai fasilitator.
|
· Pelajar membuat pembentangan hasil
tugasan mereka.
|
Strategi:
· Pembentangan
· Soal-jawab
Nilai:
· Bekerjasama
BBM:
· Lembaran kerja
|
Penutup
5 minit
(9:35 – 9:40)
|
· Rumusan
|
· Guru membuat refleksi dan
kesimpulan tentang proses pengarajaran dan pembelajaran hari ini.
|
· Pelajar mendengar refleksi dan
kesimpulan yang diucapkan oleh guru.
|
Strategi:
· Penerangan
Nilai:
· Memberi perhatian
BBM:
Tiada
|
-
Refleksi : ………………………………………………………………………………………….
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
No comments:
Post a Comment